Serious Games zijn instrumenten om jouw casus te versterken.
De sleutel tot succes is om meer grip te krijgen op de casus en op de impact die je wilt bereiken.
Het doel van game thinking is om een sterk fundament te creëren, voordat een complex productieproces van start gaat. In feite biedt het de kans om alle mogelijkheden van Gaming te verkennen, voor je een besluit neemt over een vervolgtraject
Het voordeel is dat het uiteindelijke product of dienst veel beter zal aansluiten bij de behoefte. Met game thinking gaan we vooraf de (meetbare) (leer)doelen bespreken en ontwerpen we daarna de route om die doelen te behalen.
De beste aanpak voor een succesvolle implementatie van spel is focussen op de doelen van de transformatie en niet op het product.
De definitie van impact is voor mij dat er veranderingen plaatsvinden tijdens en na de spelsessie. Deze veranderingen moeten zichtbaar en meetbaar zijn.
Daarom is het belangrijk om bij de start van het project te bepalen wat de definitie van succes is en hoe we de impact kunnen meten.
Er zijn meerdere succesfactoren die we vooraf kunnen definiëren. Enkele van deze factoren zijn:
- De serious game moet gefocust zijn en spelers moeten weinig tijd nodig hebben om de mechanica te leren. Complexiteit is gevaarlijk.
- Spelers moeten verschillende strategieën kunnen toepassen. Laat de spelers een succesvol resultaat ervaren, in een veilige omgeving.
- Serious games zijn alleen effectief als de doelgroep ze (sterk) verbindt met de context (realiteit) waarin de transformatie plaatsvindt. De game moet zich richten op de realiteit en emotie oproepen
Enkele voorbeelden van projecten:
In de afgelopen 15 jaar heb ik veel met opdrachtgevers gesproken, waarbij vaak de twijfel werd uitgesproken of serious games geschikt zijn voor hun casus. Bijvoorbeeld omdat het moeilijk is om grip te krijgen op de impact van interne middelen en kosten voor implementatie.
De meeste opdrachtgevers die ik gesproken heb, staan zeer positief tegenover serious gaming, maar ervaren het als een alles-of-niets
besluit. Het geheim zit in een goed voortraject, waarbij business case en de blauwdruk van het spel worden uitgewerkt, voordat de game-bouwer wordt ingeschakeld. Op die manier kunnen er heldere afspraken gemaakt worden en kan een veel soepeler productie starten.