[vc_row css=”.vc_custom_1673430495188{margin-top: 70px !important;padding-top: 35px !important;}”][vc_column width=”1/4″][vc_single_image image=”8460″ img_size=””][/vc_column][vc_column width=”3/4″][vc_column_text]
Mijn doel is om serious gaming in – twee stappen – dichter bij de opdrachtgever te brengen.
Serious Games zijn namelijk erg goede instrumenten voor leer- en verandertrajecten en in elk traject zit wel een game verborgen (find the game).
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1663321867150{padding-top: 35px !important;}”][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
Twijfel
In de afgelopen 15 jaar heb ik veel met opdrachtgevers gesproken, waarbij vaak de twijfel werd uitgesproken of serious games geschikt zijn voor hun casus. Bijvoorbeeld omdat het moeilijk is om grip te krijgen op de impact van interne middelen en kosten voor implementatie.
De meeste opdrachtgevers die ik gesproken heb, staan zeer positief tegenover serious gaming, maar ervaren het als een alles-of-niets besluit. Het meest gehoorde antwoord is dat de timing nu niet optimaal is. Voor mij een teken van twijfel, waarbij men er nog niet aan toe is om een eerste stap te nemen. Belangrijk is dat het geen -ja-of-nee- keuze is.
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
Maatwerk
Veel serious games worden op maat gemaakt en voor een specifieke opdrachtgever ingezet. Let op: Er zijn ook serious games die al ontwikkeld zijn. Het voordeel daarbij is dat je kan testen voor je investeert, maar vaak is deze serious game niet op jullie casus of doelgroep van toepassing.
De behoeften van een opdrachtgever zijn specifiek en omdat er vaak maar één serious game ontwikkeld wordt, is er (nog) geen ervaring in het samenwerken. Voor zowel opdrachtgever als game-bouwer is het dus even zoeken naar de juiste vorm. Daarbij is het voor game-bouwers ingewikkeld om vooraf, exact, te voorspellen wat de kosten en opbrengsten van een project zal zijn. Deze zijn namelijk afhankelijk van het voortraject en de inzet van de opdrachtgever.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1663322024771{padding-bottom: 90px !important;}”][vc_column][vc_column_text]
Het gevolg is dat kosten vaak ruimer ingeschat worden, waarbij ruimte gelaten wordt voor verstoringen.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row” css=”.vc_custom_1663321097100{padding-bottom: 35px !important;background-color: #ffffff !important;}”][vc_column][vc_column_text]
Serious Gaming is heel goed in fases uit te voeren, waarbij vooronderzoek veel meer inzicht zal geven in de slagingskansen.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row” css=”.vc_custom_1663320441731{padding-bottom: 35px !important;background-color: #ffffff !important;}”][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
Intensief
Het grootste probleem waar opdrachtgevers tegenaan lopen is dat serious game trajecten intensief kunnen zijn en dat er continue bijsturing of feedback noodzakelijk is. Als deze feedback ontbreekt zorgt dit voor een verstoring in het project, waardoor game-bouwers meer uren moeten investeren en het project meerdere keren aangepast moet worden.
Dit kost tijd, energie en zal uiteindelijk nadelig zijn voor het eindproduct. Het gevolg is over-engineering en toename van productie uren, wat zowel voor de game-bouwer als de opdrachtgever een probleem is.
Het risico van over-engineering (een te dure serious game die te uitgebreid is voor zijn doel) wordt kleiner wanneer een goed voortraject is uitgevoerd.
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
Business case
Een ander veel gehoorde vraag richt zich op de uitkomst van het traject. Het is niet helder wat de verwachte opbrengst van de investering zal zijn. Het is geweldig dat de doelgroep iets leert of plezier heeft bij de workshops, maar het is niet duidelijk in hoeverre de investering gerechtvaardigd is. Voor opdrachtgevers kan het een (te) grote gok zijn om serious gaming in te zetten.
De oplossing zit in de business case.
De opdrachtgever moet vooraf een business case uitwerken, waarbij de kosten en de baten tegen elkaar worden afgewogen. Nog belangrijker is dat vooraf de gewenste uitkomst (en hoe we die gaan meten) gedefinieerd wordt. Dit moet worden gedaan voordat de game-bouwer wordt ingeschakeld.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Mijn gamestorm is een uitstekende techniek om deze business case zichtbaar te maken. Neem contact op wanneer je hier interesse in hebt.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1663320708656{padding-top: 35px !important;padding-bottom: 35px !important;}”][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
De eerste stap
Een solide voortraject
Het geheim zit in een goed voortraject, waarbij business case en de blauwdruk van het spel worden uitgewerkt, voordat de game-bouwer wordt ingeschakeld. Op die manier kunnen er heldere afspraken gemaakt worden en kan een veel soepeler productie starten.
Voor de opdrachtgever is het ingewikkeld om dit voortraject uit te voeren, omdat noodzakelijke kennis, ervaring en netwerk ontbreekt. Daarbij is het maar de vraag of er voldoende tijd beschikbaar is om deze werkzaamheden op te pakken.
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
Ik ga opdrachtgevers ontzorgen in het uitvoeren van een goed voortraject. Waarbij ik analyse, onderzoek en uiteindelijk het game design zal oppakken.
Het resultaat van dit voortraject is zowel een business case, als een blauwdruk. De business case geeft dieper inzicht in de kosten, werkdruk en vooral de verwachte uitkomst. De blauwdruk (het game design) geeft inzicht in de serious game, de verwachtingen en zal de game-bouwer helpen om snel en duidelijk een voorstel te maken.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1663321650957{padding-top: 35px !important;padding-bottom: 35px !important;}”][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]
De tweede stap
Een kaartspel
De tweede stap is het ontwikkelen van een serious cardgame. In sommige gevallen is het kaartspel al voldoende voor de gestelde doelen en kan deze ingezet worden binnen workshops, op open dagen of kun je deze als relatiegeschenk cadeau doen.
In andere gevallen is het een perfecte voorbereiding richting een uitgebreider traject. Het is namelijk een uitstekende manier om de doelen, mechanismen en uitkomsten van de game te testen, voordat de (relatief dure) productie gaat starten. Hierdoor heb je een kans om bij te sturen en voorwaarden bij te stellen.
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”8472″ img_size=”” alignment=”right”][vc_column_text css=”.vc_custom_1663322101736{padding-top: 35px !important;}”]
Een kaartspel sluit naadloos aan bij de meeste doelgroepen en is eenvoudig (lees voordelig) te produceren. Hierdoor kun je deze techniek snel en voordelig inzetten om resultaten op te gaan halen.
Het kaartspel wordt volledig op maat gemaakt (eigen huisstijl) en zal aansluiten bij de doelen van het traject.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row” css=”.vc_custom_1663321251577{padding-top: 35px !important;padding-bottom: 35px !important;background-color: #ffffff !important;}”][vc_column][vc_column_text]
Dichterbij serious gaming
Zowel de voorbereiding (designfase) als het kaartspel zullen de opdrachtgever veel meer grip geven op het serious gaming project. Uiteindelijk zul je een veel sterker fundament neerleggen, waar alle partijen baat bij zullen hebben. Het totale project wordt modulair opgezet, waarbij elke module door de juiste rol wordt opgepakt.
Hiermee vergroot je de kans op een succesvolle implementatie.
Paradox
Ik ben me ervan bewust dat hier een paradox ontstaat. Het traject wordt van twee partijen, naar drie partijen opgeschaald. Daar zullen ongetwijfeld extra kosten bij horen, waarbij je eerst kosten moet gaan maken, voordat je inzicht (en zekerheid) krijgt wat het volledige traject zal gaan kosten.
Zou je een huis laten bouwen, zonder eerst met een architect samen te werken?
Het antwoord zit in de vraag: Ben je bereid om 10 euro te investeren om 100 euro te kunnen besparen?
Ik ben heel erg benieuwd naar je antwoord. Misschien een goed moment om eens contact te maken. Als je wilt kunnen we ook gelijk starten met een (gratis) brainstorm. Dan kan ik meteen verkennen wat de mogelijkheden voor jullie casus zijn.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][qodef_button text=”Start met een Brainstorm” target=”_self” icon_pack=”” font_weight=”” link=”https://preludens.nl/brainstorm/”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][qodef_button text=”Neem contact op” target=”_self” icon_pack=”” font_weight=”” link=”https://preludens.nl/contact/”][/vc_column][/vc_row]