[vc_row css=”.vc_custom_1667488973581{padding-top: 35px !important;padding-bottom: 35px !important;}”][vc_column][vc_column_text]

Voor mij is het kaartspel de meest toegankelijke vorm van serious gaming.

Serious Gaming kent veel meer vormen dan de digitale vorm. Toch kom ik deze aanname nog vaak tegen. Wanneer ik uitleg dat serious games vaker in analoge vorm aangeboden wordt, veranderd het gesprek heel snel.

Denk bijvoorbeeld aan bordspellen, kaartspellen, rollenspellen of korte oefeningen die ook wel “jolts” genoemd worden. In feite is er voor elk situatie een geschikte vorm. Werk je met kleinere groepen deelnemers? Is dialoog belangrijk? Wil je dat de spelers iets “tastbaars” vasthouden? Weinig productiebudget?

De juiste keuze is volledig afhankelijk van de situatie en de manier waarop je een serious game wil gaan inzetten. Ik kan zeker helpen met deze keuze, maar dan zullen we eerst een brainstorm moeten doen.

Lees hier meer over een brainstorm

[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1667490247353{padding-top: 35px !important;padding-bottom: 35px !important;}”]

Each player must accept the cards life deals him or her; but once they are in hand,
he or she alone must decide how to play the cards in order to win the game. 

Voltaire

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row” css=”.vc_custom_1667489026251{padding-top: 35px !important;padding-bottom: 35px !important;background-color: #d7eefe !important;}”][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”8597″ img_size=”300×450″ css=”.vc_custom_1667490837362{padding-top: 20px !important;}”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

Kaartspellen

[/vc_column_text][vc_column_text]

Veel spelers zullen bekend zijn met de basistechnieken van kaarten. Daarbij zullen ze niet gehinderd worden door gebrek aan mogelijkheden of kennis rond digitale inzet van serious games.

Kaartspellen zijn tastbaar en daardoor meer zichtbaar dan andere vormen van serious gaming. Ze kunnen eenvoudig uitgedeeld worden en door compactheid zijn de productiekosten zeer beperkt.

Een sterk voordeel is dat er beknopte, maar gerichte informatie op de kaarten geprint kan worden. Hierdoor worden het uitstekende kennismiddelen.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column css=”.vc_custom_1667490318525{padding-bottom: 35px !important;}”][vc_column_text]

Nog voordat we een kaartspel starten, zijn de spelers al bezig om de kaarten in de hand te organiseren.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1667489774519{padding-top: 70px !important;padding-bottom: 35px !important;}”][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

Geen wondermiddel

[/vc_column_text][vc_column_text]

Maar kaartspellen zijn ook beperkt. Vanuit game design heb je weinig middelen om mee te werken en daardoor zijn de mechanismen beperkt. Dit maakt het design complexer en de reikwijdte van je leerdoelen is beperkter.

Je hebt ook meer inzet van de spelers nodig om zich in te leven in het verhaal. Een goed voorbeeld is Magic the Gathering, waarbij de spelers feitelijk zelf een verhaal maken in de kaarten die ze spelen. De kaarten zijn rijk geïllustreerd en zijn bijna een verhaal op zich, maar de beginnende speler heeft wat fantasie nodig om het verhaal te doorlopen.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”8604″ img_size=”300×419″ css=”.vc_custom_1667490327283{padding-top: 50px !important;}”][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1667489732726{padding-bottom: 70px !important;}”][vc_column][vc_column_text]Een goede game designer kan echter grote impact bereiken met een kaartspel. Daarbij is een kaartspel een onmisbaar spel in elk gezin. Momenteel speel ik vaak Magic met mijn zoon en ik verzeker je dat er genoeg mooie avonturen beleefd worden![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]